1700 دستگاه خودرو سمند برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی اختصاص یافته بود كه متاسفانه به دلیل شماره نشدن این خودروها، رانندگان آنها بلاتكیف هستند.
به گزارش رادیو پیام از ایرنا مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانیهای شهری كشور با اشاره به توقف تولید دو خودروی سمند و پژو 405 از سال جاری گفت: قبل این توقف، 1700 دستگاه خودرو سمند برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی اختصاص یافته بود كه متاسفانه به دلیل شماره نشدن این خودروها، رانندگان آنها بلاتكیف هستند.
مرتضی ضامنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 1700 دستگاه خودرو سمند كه برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی در نظر گرفته شده از آخرین تولیدات خودرو سمند توسط ایران خودرو محسوب میشود و به همین دلیل، سازمان استاندارد از شماره كردن این خودروها امتناع میكند و این رانندگان در بلاتكیفی به سرمیبرند.
وی ادامه داد: این تعداد سمند كه برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی در نظر گرفته شده از تولیدات قبل است و این در حالی است كه بسیاری از این رانندگان تاكسی، هزینه نوسازی را چه به صورت نقدی و چه تسهیلات پرداخت كردهاند و با توجه به اینكه سررسید اقساط آنها فرا رسیده است درحال پرداخت اقساط خودرو هستند بدون اینكه خودرویی تحویل گرفته باشند.
بسیاری از این رانندگان تاكسی، هزینه نوسازی را چه به صورت نقدی و چه تسهیلات پرداخت كردهاند و با توجه به اینكه سررسید اقساط آنها فرا رسیده است درحال پرداخت اقساط خودرو هستند بدون اینكه خودرویی تحویل گرفته باشند
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانیهای شهری كشور اظهارداشت: سازمان استاندارد هم در این زمینه می گوید با توجه به اینكه یك سری استانداردها در خودرو سمند رعایت نشده است، اجازه شمارهگذاری به این خودروها را نمیدهد در صورتی كه اختصاص 1700 خودرو برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی قبل از این ماجرا مطرح بوده است.
وی با بیان اینكه بسیاری از 1700 راننده تاكسی حدود 6 ماه است كه از اسقاط خودرو آنها میگذرد و بیشتر این افراد از افراد آسیبپذیر هستند افزود: این رانندگان، خودرو برای كاركردن ندارند و با توجه به شرایط سخت اقتصادی از سازمان استاندارد میخواهیم كه برای شمارهگذاری خودروها همكاری كند تا مشكل این رانندگان تاكسی رفع شود و از بلاتكلیفی خارج شوند.
پیش از این، مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانیهای شهری كشور در گفت وگویی با خبرنگار ایرنا گفته بود كه از سوی شركت خودروساز، خودرو سمند سورن برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی پیشنهاد شد و قرار است تا مرداد سال جاری مجوزهای لازم برای جایگزینی این خودرو در بحث نوسازی ناوگان تاكسیرانی دریافت شود.
وی در پاسخ به اینكه پیش از این از سوی وزارت كشور اعلام شده بود كه نوسازی 10هزار دستگاه تاكسی برای سال 1401 هدف گذاری شده است، تصریح كرد: برای این هدف گذاری منتظر اعلام نوع خودرو هستیم.
ضامنی خاطرنشان كرد: منتظر هستیم كه قیمت و ظرفیت تولید مورد انتظار را به ما اعلام كنند تا در این زمینه برنامهریزی لازم را داشته باشیم و امیدواریم در این مورد از تنوع خودرو برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی برخوردار باشیم.
ضامنی درباره تعداد تاكسی فرسوده در ناوگان تاكسیرانی كشور گفت: اكنون تعریف سن فرسودگی متفاوت شده است و بر این اساس، خودروی تاكسی كه نتواند 2 مرحله پی در پی معاینه فنی را دریافت كند، فرسوده قلمداد میشود اما با توجه به اینكه اگر 10 سال فعالیت برای فرسودگی تاكسیها را در نظر بگیرم؛ با این حساب، بیش از 178 هزار دستگاه تاكسی فرسوده در كشور وجود دارد كه یك چهارم این تعداد مربوط به تهران است.