محققان یك شركت دانش بنیان موفق به توسعه شبیهسازهای آموزشی برای كادر درمان شدند كه كاركنان به صورت عملی بتوانند خود را برای محیطهای بالینی واقعی آماده كنند.
مدیرعامل یكی از شركتهای دانشبنیان، از توسعه شبیهسازهای آموزشی برای كادر درمان خبر داد و گفت: این شبیهسازها برای آموزش احیا در شرایطی طراحی شدهاند كه كاركنان به صورت عملی با سناریوهای پیچیده مواجه شوند و بتوانند خود را برای محیطهای بالینی واقعی آماده كنند.
هادی عبدالهی، مدیرعامل این شركت دانش بنیان با اشاره به اینكه در سطح جهانی آموزش احیا به صورت استاندارد و سازماندهیشده طراحی شده است، افزود: این فرآیند آموزشی با استفاده از محصولات و قالبهای طراحیشده، به كادر درمان كمك میكند تا در شرایط شبیهسازیشده، مهارتهای خود را تقویت كنند.
وی گفت: این شبیهسازها، كه شامل دستگاههای شوك آموزشی و قابلیتهای مانیتورینگ مشابه به شرایط واقعی هستند، به افراد این امكان را میدهند كه مهارتهای احیا مانند فشردن قفسه سینه و اعمال شوك را تمرین كنند و بازخورد لازم را دریافت كنند.
مدیرعامل این شركت دانشبنیان با بیان اینكه آموزش شبیهسازی شده به كادر درمان، مهارتهای كار گروهی را نیز تقویت میكند، افزود: در این فرآیند، مربی با استفاده از سناریوهای طراحیشده و ابزارهای ارزیابی، پیشرفت اعضای گروه را پیگیری كرده و به آنها بازخورد میدهد. این كار به افراد كمك میكند تا در شرایط واقعی عملكرد بهتری داشته باشند.
وی همچنین تأكید كرد كه علاوه بر شبیهسازها، محتوای آموزشی شامل ویدیوها، چكلیستها و سناریوهای استاندارد نیز در این دورهها گنجانده شده است. این طراحی به گونهای است كه كادر درمان در سرتاسر كشور تحت یك الگوی آموزشی یكسان و استاندارد آموزش میبینند.
عبدالهی در ادامه به مزایای شبیهسازهای بومی اشاره كرد و گفت: در مقایسه با نمونههای خارجی، شبیهسازهای ایرانی مزایای خاصی دارند. به عنوان مثال، دستگاه شوك آموزشی برای كادر درمان كه در داخل كشور تولید میشود، به هیچ وجه مشابه خارجی ندارد. این دستگاهها با قابلیتهای جدید طراحی شدهاند كه به طور همزمان، آموزش و ارزیابی را با یكدیگر تلفیق میكنند.
وی افزود: با همكاری دانشگاهها و مراكز رشد، این شبیهسازها به گونهای طراحی شدهاند كه میتوانند در سطح ملی و به صورت یكپارچه در تمام كشور به كار گرفته شوند. در واقع، این مجموعه قادر است از صفر تا صد دورههای تربیت مربی را برای موسسات آموزشی، دانشگاهها و مراكز مهارتآموزی اجرا كند.
مدیرعامل این شركت دانشبنیان گفت: در حال حاضر در كشور، این نوع شبیهسازی آموزش احیا به صورت یكپارچه و استاندارد وجود ندارد، اما با تلاشهای صورتگرفته در دانشگاههای هوشمند و همكاری با شركتهای دانشبنیان، در حال آمادهسازی این سیستم برای استفاده گسترده در كشور هستیم.
عبدالهی، با اشاره به امكان تجهیز و بهروزرسانی مراكز آموزشی گفت: ما میتوانیم با اضافه كردن آموزشهای جدید، تجهیزات بازخورد، شبیهساز ریتمها و محتوای آموزشی، مراكز آموزشی را بهروز كنیم. همچنین میتوانیم محیط آموزش را شبیهسازی كرده و محتوای مورد نیاز را در اختیار افراد قرار دهیم تا بتوانند بهطور مستقل آموزش دهند و پیشرفت كنند.
وی در ادامه با اشاره به پیشرفتهای اخیر در این حوزه افزود: یكی از تغییرات مهم، اضافه شدن دستگاه شوك آموزشی و پكیجهای كامل محتوای آموزشی به این مراكز است. این تغییرات به دانشگاهها و مراكز آموزشی كمك كرده و زیرساختهای لازم برای توسعه بیشتر فراهم شده است.
این مقام مسئول در ادامه به برخی چالشها اشاره كرد و گفت: مشكل اصلی در حال حاضر این است كه عملكرد مراكز آموزشی یكنواخت نیست. رفتار مربیان، تجهیزات و محتوای آموزشی در مراكز مختلف متفاوت است. بهعنوان مثال، حتی در دانشگاههای بزرگ و مجهز، ممكن است دستگاه شوك آموزشی یا قالب محتوای آموزشی بهروز نباشد.
عبدالهی همچنین از طرحهایی برای بهروزرسانی و استانداردسازی مراكز آموزشی در سطح كشور خبر داد و تصریح كرد: این طرحها میتوانند بهعنوان یك الگوی ثابت در برنامههای آموزشی نوزادان یا تروما استفاده شوند. هدف ما این است كه مراكز آموزشی خصوصی و دولتی با همكاری یكدیگر بتوانند مشكلات موجود را حل كنند و از ظرفیتهای مشترك بهرهبرداری كنند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر، نیاز است كه از طرف مدیران، دیدگاه حمایتی برای بهروزرسانی و اجرای استانداردها وجود داشته باشد. باید مقاومتها كاهش یابد و قالبهای آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی در كشور پیادهسازی شود.
عبدالهی با اشاره به چالشهای بومیسازی استانداردها در ایران گفت: ما در ایران تلاش داریم تا قوانین و پروتكلهای بینالمللی را بومیسازی كنیم؛ اما در این فرایند گاهی از كیفیت كاسته میشود. بنابراین، باید تلاش كنیم كه استانداردها حفظ شوند و نظارت كافی بر اجرای آنها وجود داشته باشد.
این مقام مسئول در پایان با تأكید بر لزوم همكاریهای بیشتر بین دانشگاهها و مراكز آموزشی در كشور گفت: هماكنون در دانشگاهها و مراكز مختلف، پروژهها بهطور پراكنده انجام میشوند و هنوز هماهنگی كاملی وجود ندارد. امیدواریم كه این طرحها بهطور ملی و گروهی پیش بروند تا در آینده شاهد نتایج بهتر و هماهنگتری باشیم.
وی افزود: همكاران ما در شیراز در بخش دولتی نیز پیشرفت خوبی داشتهاند؛ اما هنوز نیاز است كه همه مراكز بهطور هماهنگ و مشترك عمل كنند تا دستاوردهای بزرگتری بهدست آید.