رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: دانشآموزان چهار دهك كمدرآمد در مدارس سمپاد 3برابر شدهاند.
الهام یاوری؛ رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، در گردهمایی مدیران مدارس استعدادهای درخشان استان اصفهان، با بیان اینكه دانشآموزان سمپاد سرمایههای ارزشمند كشورند، اظهار داشت: اثرگذاری حقیقی در جهان، در گرو شناخت جایگاه فردی و نقشآفرینی در مسیر تمدنی كشور است.
وی با اشاره به ضرورت خودارزیابی مستمر، افزود: هر فرد باید از خود بپرسد اگر در مسیری كه انتخاب كرده است حضور نداشت، آیا دنیا همانگونه پیش میرفت یا تغییر میكرد؛ اگر نبود ما تفاوتی در حركت جهان ایجاد نمیكرد، این به معنای اثرگذاری اندك است و لازم است مسیر خود را بازنگری كنیم.
یاوری افزود: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با طراحی الگوی «چهارده مدل اثرگذاری»، تلاش كرده است مدیران مدارس و دانشآموزان سمپاد را به سمتی هدایت كند كه نقشی مؤثر در شكلگیری تمدن آینده ایفا كنند؛ این الگو به مدیران كمك میكند تا ضمن ارتقای كیفیت آموزش، زمینه تربیت دانشآموزان خلاق، مؤثر و اثرگذار را فراهم سازند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اهمیت مهارتهای فردی، عنوان كرد: برای تربیت دانشآموزانی كه بتوانند در آینده كشور تأثیرگذار باشند، 25 شایستگی كلیدی شناسایی شده كه بخشی از آنها در حوزه دانش، بخشی در حوزه مهارتها و بخشی در حیطه نگرش و شخصیت است و این شایستگیها شامل مهارتهای ارتباطی، تفكر نقادانه، كار گروهی، همدلی، سواد رسانهای، شناخت تمدن ایرانی و جهانی و تربیت اخلاقی است.
وی تصریح كرد: مدارس استعدادهای درخشان موظفند با اجرای این الگو در دورههای ششساله تحصیلی، دانشآموزان را به مرحلهای برسانند كه در سطح فردی و اجتماعی ارتقا یابند و در عرصههای علمی، فرهنگی و اجتماعی موجب افتخار كشور باشند؛ این ارتقا تنها برای خدمت به خود فرد نیست، بلكه برای رشد جامعه انسانی و ارزشهای تمدنی است.
یاوری ابراز كرد: الگوی اثرگذاری طراحیشده، مدیران مدارس را به داشتن فهم مشترك از فرآیند تربیت و پرورش در مدارس سمپاد دعوت میكند تا با ایجاد فضای فكری مناسب، گامهای مؤثرتری برای هدایت دانشآموزان به سمت نقشآفرینی در آینده كشور بردارند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینكه تجربه موفق مدارس سمپاد در سالهای اخیر، نشاندهنده امكان تحقق این اهداف است، اذعان داشت: دستاوردهای علمی دانشآموزان از جمله كسب مدالهای جهانی المپیاد و موفقیتهای پژوهشی در سراسر كشور، مؤید این است كه مدارس استعدادهای درخشان توانستهاند فرآیند اثرگذاری دانشآموزان را به درستی هدایت كنند.
وی خاطرنشان كرد: تحقق این اهداف نیازمند همكاری مدیران مدارس و مشاركت همهجانبه خانوادههاست تا بتوانیم نسل آینده را برای مواجهه با چالشهای پیچیده جهانی توانمند سازیم.