توضیحات غریب آبادی درباره تفاهمات مذاكرات فنی سوئیس

معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاكرات فنی كشورمان از توافق بر سر ترتیبات مذاكرات آتی در نشست سوئیس خبر داد.

1405/04/02
|
09:54
|

كاظم غریب‌آبادی، معاون وزیر امور خارجه گفت: بعد از برگزاری نشست كمیته عالی‌رتبه پیگیری اجرای یادداشت تفاهم اسلام‌آباد در روز یك‌شنبه كه تا بامداد دوشنبه ادامه داشت، گفت‌و‌گو‌های فنی برای تعیین سازوكار‌های اجرایی یادداشت تفاهم و بیانیه صادره در پایان نشست عالی‌رتبه نیز انجام و تفاهمات لازم حاصل شد.

غریب آبادی افزود: بر اساس تفاهمات حاصله، مذاكرات آتی زیر نظر كمیته عالیرتبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه كشورمان، معاون اول رئیس جمهور آمریكا، و نخست وزیران پاكستان و قطر انجام خواهد شد. همچنین، تصمیم گرفته شد تا چهار كارگروه خاتمه تحریم ها، هسته‌ای، بازسازی و توسعه اقتصادی، و نظارت و اجرا تشكیل شود.

رئیس هیئت مذاكرات فنی كشورمان همچنین تصریح كرد: بر اساس تفاهمات كمیته عالی رتبه و بیانیه پایانی گفت‌و‌گو‌های شب گذشته مقرر شود، یك نقطه تماس میان كشور‌های عضو یادداشت تفاهم برای عبور ایمن كشتی‌های تجاری از تنگه هرمز و یك واحد جلوگیری از درگیری در لبنان میان كشور‌های عضو و پاكستان و قطر تشكیل شود.

غریب آبادی اضافه كرد: روسای هیئت‌های فنی چهار كشور ضمن نظارت بر فعالیت كارگروه‌ها و دو واحد مزبور و هدایت آنها، به كمیته عالی رتبه گزارش خواهند كرد.

معاون وزیر امور خارجه كشورمان گفت: در گفت‌و‌گو‌های فنی، پیگیری‌های لازم برای صدور مجوز عام فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران و همه خدمات مربوطه و همچنین تفاهمات آزادسازی دارایی‌های مسدود شده نیز به عمل آمد. بر همین اساس، مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و خدمات مربوطه از سوی طرف آمریكایی صادر و در سایت اوفك نیز منتشر شد. همچنین، قرار شد تفاهمات امضا شده درخصوص آزادی وجوه مسدودشده به مبلغ 12 میلیارد دلار (دو مبلغ شش میلیارد دلاری)، بلافاصله وارد مرحله اجرایی شود.

دسترسی سریع