نحوه كار نشانگر سوخت خودرو
همیشه دغدغه ذهن رانندهها: آیا عقربه دقیق است؟
سیستم نشانگر سوخت خودرو یك فرایند الكترونیكی-مكانیكی ظریف است كه از دو بخش اصلی تشكیل شده است: سنسور سطح سوخت و گیج (آمپر) نشانگر.
نحوه كار:
سنسور (فلوت): درون باك، یك بازوی شناور (فلوت) وجود دارد كه روی سطح سوخت شناور است. این بازو به یك پتانسیومتر (مقاومت متغیر) متصل است.
تغییر مقاومت: با كم شدن بنزین، فلوت پایین میآید و مقاومت الكتریكی پتانسیومتر تغییر میكند (معمولاً مقاومت زیاد = خالی بودن باك).
ارسال سیگنال: این تغییر مقاومت به صورت یك سیگنال الكتریكی متناسب با سطح سوخت، به داشبورد ارسال میشود.
نمایشگر: گیج پشت آمپر (كه یك موتور كوچك گالوانومتری است) این سیگنال را دریافت كرده و عقربه را به طور متناسب به حركت در میآورد.
نكته فنی: در خودروهای مدرنتر، این اطلاعات ابتدا توسط ECU (كامپیوتر خودرو) پردازش میشود تا دقت و تثبیت بیشتری در نمایش داشته باشد.





